TBS går på sommarlov

Nu har vi äntligen gått på ett välförtjänt sommarlov, i alla fall vi elever. Lärarna går veckan ut om jag har fattat det rätt. Året har bjudit på många spännande saker och året har gått förbi väldigt fort. I augusti är det dags för ett nytt år med nya elever och lärare. Undra hur det kommer att gå:).

Skolavslutningen hölls på skolan på grund av dåligt väder med det var lika mysigt det. Dagen bjöd på mingel, tal, småätande och stipendiumutdelning.

Jag vill tacka för mig och för ett bra år på TBS!

Glad sommar

//Fanny Vestin, Commerce

En dag på Alnö

Idag har dagen tillbringats på Alnö. Det började med att det var samling vid brandstationen i Alnö klockan 12 och därefter delades vi in i olika grupper med cirka 9 stycken i varje grupp. Totalt blev det 6 grupper som skulle ta sig upp till Hovberget.  Under vandringen till berget skulle varje lag komma på en egen kampsång som sedan skulle framföras uppe på berget. Väl uppe på berget efter några kilometers vandringsfärd så vilade vi ett tag och sedan framförde vi kampsångerna. Vinnaren av den tävlingen skulle sedan bli den första grupp som startade orienteringstävlingen. För att sedan utse vilka som skulle bege sig vidare i en viss ordning anordnades småtävlingar.

Första station stoppet var efter ett tag och då var det en fråga om hur mycket en människa i genomsnitt ska röra sig under en dag. Andra stoppet var hos läraren Petra där man under en sådan kort tid som möjligt skulle göra upp en eld med material från skogen och sedan poppa popcorn som låg i en sorts bytta.  Tredje stoppet var en fråga om hur mycket ett människohjärta väger i genomsnitt.  Fjärde stationen var hos läraren Daniel, där skulle man tillsammans som grupp bygga ihop en bår. Dock skulle tre stycken ha ögonbindel på sig och under ledning av de seende bygga ihop båren. Man hade 10 minuter på sig och klarade man inte det så fick man som ett snittbetyg.

Femte stationen var hos läraren Fredrik, där skulle man fiska, genom att kasta ett spö skulle man landa på olika ställen, landade man på sanden fick man 1 poäng, landade man inom markeringen fick man 2 poäng och landade man i en potta fick man 3 poäng. Man fick även poäng för varje deltagare, totalt var det 4 som fick kasta, men man kunde även välja att ha en kastare under hela loppet.  Den sjätte stationen var en fråga, frågan var hur många slag hjärtat slår på ett dygn. Den åttonde stationen innehöll också en fråga och den frågan var hur många utrotningshotade arter det finns i Sverige.  Den nionde och sista stationen var att skjuta en boll så nära en stolpe som möjligt, när visst antal hade skjutit räknades genomsnittslängden ut.

Där den nionde stationen var, var även stoppet, efter 1,1 mils vandring, Bänkåsviken var namnet på stranden. Där väntade vi in alla lag, dock hade 3 av 6 lag gått helt vilse och fick hämtas upp av bil, klockan var då runt 3-4.  Men med alla tillbaka grillade vi hamburgare, korv osv. Sen var det mer fritid och alla gjorde olika saker. Vissa spelade tillexempel brännboll. Även föräldrarna som var bjudna började komma kring 5-6 tiden. Vid 7-8 tiden tog kvällen slut, alla återvände hem och imorgon är det dans som ligger på schemat.

// Fanny Vestin, Commerce

Året som gått

Om 4 dagar går vi på ett välförtjänt sommarlov, först väntar några aktiviteter och sedan är det dags för skolavslutning på fredagen. Nu tänkte jag bjuda på några bilder från det gångna skolåret. Om man ska sammanfatta de olika bilderna i kategorier så är bilderna från: Ljubljana, FN-veckan, friluftsdag, första skolveckans aktiviteter, Måns Möller, fototävling och övriga bilder runt om i skolan.

GLAD SOMMAR!
//Fanny Vestin, Commerce

Ljubljanaresa 24 maj - 1 juni

Från den 24 maj till den 1 juni begav sig 25 elever och 2 lärare mot Slovenien och Italien på en skolresa. Själva resan fick två grupper ur varje klass efter en projekttävling där man skulle jämföra ett företag som är etablerade i Sundsvall och internationellt.

Den första dagen samlades alla elever på tågstationen eftersom och klockan 08.11 började den långa resan. Vid lunchtid anlände vi till Stockholm C där vi åt en gemensam lunch på Mc Donalds. Efter det var det dags for tågbyte och vi oss mot Nyköping, när klockan var 13.40 anlände vi till Nyköping och därifrån tog vi flygbussen till Skavsta flygplats där vi ordnade det sista inför resan. Efter incheckning, kontroller och lite vila bordade vi planet klockan 17.25. Resan gick väldigt bra för de flesta och tiden gick rätt så snabbt, vi landade i Italien 25 minuter tidigare än schemalagd tid (19.50). Väl framme i Trapani, Italien hämtade vi ut vårt bagage och begav oss ut i 25 graders värme i väntan på bussen som skulle transportera oss vidare till Ljubljana, Slovenien.  Efter att ha rest ett tag var alla hungriga och vi tog ett matstopp på en restaurang i Italien. Väl framme i Ljubljana checkade vi in och delade in rummen på Bit Center Hotel. Efter incheckningen somnade alla elever och lärare eftersom.

Den andra dagen väntade och efter att alla vaknat samt ätit frukost begav vi oss in i bussen vid 8.30 tiden in mot staden. Väl framme gick vi en promenad upp mot slottet Ljubljanski grad. Där kollade vi oss runt på slottets sevärdheter och sedan satte vi oss och njöt av solen och vissa av tillexempel en glass. Efter en tids vistelse på slotten begav vi oss ner till staden igen, efter många om och men fann alla varandra och vi mötte upp en engelsktalande guide vid namn Urban som visade oss berömda byggnader i Ljubljana. En av byggnaderna guiden visade och gav historia om var en kyrka vid namn St. Nicholas Church, en annan berömd byggnad han gav oss lärdom om var stadshuset The Town Hall Building i Ljubljana, utanför stadshuset står en kopia av en känd fontän vid namn the Robba's Fountain, där även vattnet ur fontänen är drickbart. Sedan gick vi en längre vandring runt han visade oss Ljubljanas sevärdheter.

Efter att ha sett nästan allt som går att se i Ljubljana satte vi oss i bussen och åkte en kort stäcka för att sedan besöka ett bryggeri vid namn Union. Union är ett ölbryggeri som producerar stora mängder dryck, några av dryckerna är Union lager, Union Premium, Union Pils, Union Dark Beer, Union Rader Shandy, Union Smile men även Union Non-Alcoholic Beer, en alkoholfri dryck för de som fortfarande vill kunna njuta av en öl men enda inte få i sig alkoholen. Bryggeriet producerar även en produkt vid namn Sola, en alkoholfri produktserie. Några exempel där är Near water ZA (Za Life, Za Lemon, Za Harmony, Za Symfony), Za Spring Eater och Energy drink Dragon.  Efter rundvandringen och en lunch på bryggeriet fick vi sätta oss ner och smaka på de olika dryckerna de hade att erbjuda, dock den alkoholfria varianten åt eleverna medans lärarna fick sig ett glas öl var.

Efter rundvandringen satte vi oss åter igen i bussen och begav oss nu mot värdskolan GEA College, en ekonomiinriktad skola där lyssnade vi på två olika föreläsningar om skolan och Slovenien. Efter besöket på skolan begav vi oss ut i värmen i väntan på bussen som sedan skulle ta oss hem efter en lång men lärorik dag. Efter att ha fått vila på hotellet ett tag tog vi en promenad till restaurangen Olivia som låg ungefär 5 minuter från hotellet. Maten där var god men på slutet urartade vistelsen en aning då det började hagla väldigt stora isklumpar, isklumpar så stora att de gav bucklor på bilarnas tak. Efter maten begav vi oss till hotellet och där blev det lite fritid under vissa gränser, och därefter la vi oss till sängs.

Den tredje dagen, alltså tisdagen var det samma morgonrutin som innan och efter morgonsamlingen begav vi oss till ett byggföretag vid namn RIKO, RIKO är ett företag som tillverkar ungefär 50 hus per år runt om världen. Dessa hus som de tillverkar är specialtillverkade hus och inget hus är ett annat likt. Efter den vistelsen begav vi oss till en närliggande berömd gård som tillhörde RIKO, där fick vi även veta mer om RIKO och gårdens ursprung. som berättade och visade hur hans arbete gick till, han tillverkade tillexempel vattentunnor som man använder i bastu. Efter detta var det dags för en liten längre bussresa, bussen tog oss till ett utomhus vattenland. Först åt vi en senare lunch på vattenlandet och sedan var det frihet under ansvar på vattenlandet i ungefär 3 timmar. Vattenlandet bjöd på ett flertal olika rutschkanor, pooler med olika aktiviteter och vattenlekborgar. Efter att ha lekt klart åkte vi med bussen ett tag och sedan var vi tillbaka på hotellet. Därefter var det frihet under ansvar och vissa stannade kvar på hotellet medans andra gick till Olivia eller macken för att köpa något tilltugg. Sen kom natten och det var samma visa igen, sängen.

Den fjärde dagen började med att vi med buss tog oss till Lipica i Slovenien där vi skulle besöka Lipizzaner hästar. En guide, även han engelsktalande visade oss runt och berättade om historien bakom hästarna. Lipizzaner hästar är en art vita hästar som avlas upp på ett fåtal ställen, varav ett är Lipica, Slovenien. Dessa hästar är finare hästar som används till klassiska uppvisningar osv.  Lipizzaner hästarna har fått en stark kulturell status i Slovenien och finns därför avbildade på det slovenska 20 cents euromynt. Efter rundvandringen åt vi lunch på restaurangen närliggande vid hästarna.

När vi var klara med vårt besök hos hästarna begav vi oss till Postojnska, droppstensgrottan i Slovenien. Där tog ett tåg oss igenom en bit av tunneln där vi kunde se de fantastiska stenarna för att sedan stanna och guidas till fots av en guide. Vi som var längre fram i den stora gruppen (det var andra olika engelsktalande nationaliteter med på guidningen) fick veta lite mer om historien bakom grottorna men att bara se var fantastiskt. Direkt efter att ha kollat runt i grottan begav vi oss till en mindre museum där de visade de djur som lever i grottorna. Därefter sprang vi i ösregn till bussen som skjutsade oss till ett slott som var inbyggt i ett berg på baksidan om droppstensgrottorna, där fick vi i rumsgrupperna själva kolla runt i slottet och titta på det som intresserade oss. Efter ett kortare besök på slottet återvände vi till hotellet för att vila och sedan kunna äta en gemensam middag på en China restaurang. På China restaurangen serverades det enorma mängder mat, eftersom slovener inte äter lunch äter de därför mycket mer middag. Men maten var väldigt god och alla kunde gå därifrån mätt och belåten. Sedan återvände vi till hotellet och gjorde det vi ville och behövde för att sedan kunna sova.

Den femte dagen började med en bussresa till en annan värdskola vid namn B&B, en skola med inriktning på fordon och elektronik. V började först med att låna skolans datorer för att kunna göra en undersökning på progress gjort av Thorengruppen. Därefter fick vi lyssna på ett kort sammandrag om skolan och sedan fick vi fika och småprata.
Sedan väntade sjön Bled, en sjö med en kyrka mitt i vattnet. Cirka tre elever valde att hyra en båt och ro till slottet för att kolla in det och de resterande valde att sola, bada och leka. Hela dagen bjöd på underbart väder. Lunchen åt vi på restaurangen vid sjön för att sedan enkelt kunna återgå till det vi kände för. Efter en lång dag på Bled begav vi oss till hotellet och åt sedan middag på Olivia, därefter det samma gamla vanliga.

Den sjätte dagen vilket var fredagen började med att vi besökte en gruva. Först fick vi ta på oss en jacka och en hjälm, sedan fick alla en varsin förpackning mat och dryck att lägga ner i ena fickan för att sedan kunna ta med sig till den kommande lunchen. I gruvan fick vi följa en sorts berättelse med ord, egna ögon, tv och olika illustrationer. Vi fick lära oss om hur arbetet går till och även tidigare historia. Efter detta transporterades vi i av ett tåg tillbaka till utgången där vi tog av oss de lånade sakerna. Sedan begav vi oss till ett glasfabrikat där vi fick se tillverkning av olika slags glasskulpturer och föremål. Efter ett kortare besök på glasfabriken för vi till ett blomsterland där vi fick se en enorm kaktusodling och även där höra dess historia. När vi var klar där tog vi bussen till ett hälsobad, vid hälsobadet (vi var ungefär 100 meter ifrån Kroatien). Där tillbringade vi resten av dagen för att sedan återigen kunna återvända till hotellet. På hotellet omstrukturerades rummen och vi flyttade ner en våning och bildade större sovgrupper, sedan åt vi en gemensam middag på China restaurangen.

Den åttonde dagen började med en resa till Piran, Piran ligger vid kusten av Slovenien, även nära Kroatien och Italien, där gick vi en liten promenad och satte oss sedan ned och fikade (glass för de flesta). Efter det satte vi oss i bussen och for nu till ett finare ställe i Slovenien (vi var fortfarande vid kusten). Där tillbringade vi resten av dagen med att sola och bada i havet. Lunchen åt vi på en av restaurangerna där, Vid 4 tiden på eftermiddagen satte vi oss återigen på bussen och nu for vi till Triste i Italien. Där fick vi tillsammans i grupper på ungefär 5 i varje gå runt och kolla runt samt handla det vi kände för. Sedan åkte vi hem med ett stopp efter vägen för att äta middag. Sen tillbaka till hotellet för att packa, sova osv.

Den nionde dagen var det mer frihet under ansvar, vissa valde att stanna kvar på hotellet för att sola medans andra i större grupper tog taxi in till Ljubljanas största galleria för att shoppa. De flesta hittade någonting att handla, vissa mer, vissa mindre. Sedan vid kvart i 1 på förmiddagen åkte alla som varit på gallerian tillbaka för att fixa det sista för att kunna åka klockan 2. Vi åkte direkt till en restaurang som serverade äkta traditionell slovensk mat och därefter for vi i några timmar till flygplatsen i Italien. Vi checkade in osv men eftersom planet var försenat fick vi spendera lite längre tid på flygplatsen. Väl framme vid midnatt i Skavsta, Nyköping åt alla ett mindre mål och sedan tog vi taxi till stället där vi skulle spendera natten.

Den tionde och sista dagen fick vi lite sovmorgon och vid 10 begav vi oss till tågcentralen som låg ungefär 10 meter från där vi hade sovit och klev på tåget. Efter ungefär en timmes färd var vi framme i Stockholm C och där åt vi en lunch på Mc Donalds. Därefter tog vi tåget mot Sundsvall. Strax innan 4 tiden på eftermiddagen var vi framme och där gick vi skiljda vägar.

Det var en kul och härlig upplevelse som vi tillsammans gjorde, på något sätt har nog alla ett gott minne från resan.