Skogsmullar
Klockan 09.00 var det samling på Sundsvalls Busstation, eller ja Navet. Där fick man sätta sig i bussen och vänta tills det var dags för upprop och sedan att åka mot den hemliga platsen. Men det var inte en sådan stor hemlighet vart vi skulle när nästan alla hade luskat ut vart vi skulle.
Det var alltså Hemsö eller rättare sagt Hemsö fästing som var destinationen.
Hemsö fästning är ett samlingsnamn på flera hemliga militära anläggningar på Hemsön som har tillhört Kustartilleriet. Hemsö fästning är ett monument över omvärldsuppfattningar, stämningar och teknik som gällde under den epok som brukas kallas "Kalla kriget". Bakom tjocka, kärnvapenskyddade pansardörrar döljer sig stora underjordiska anläggningar som skulle rymma nära 500 man. En väl bevarad hemlighet…
I tre bussar åkte vi mot Härnösand, varav en buss tog ett mindre stopp i Härnösand för att hämta upp resterande elever. Efter att vi tagit färjan över till Hemsön åkte vi först vilse… Vems fel? Ingen vet. Men till slut efter cirka 1,5 - 2 timmars bussresa var vi framme och kunde ta ut våran packning för att sedan samlas hos vardera mentor. I årskurs 2 valdes 4 stycken ”faddrar” ut från varje klass för att sedan hjälpa sina ”fadderbarn” som var de i årskurs 1. Business hjälpte business osv.
Efter det var det dags för lunch som potatissallad, rostbiff och en festis.
Att resa tältet var nästa moment och detta var även en samarbetsövning, alla klasser delades in i sina mentorsgrupper eller de som var få nog var ”hela klassen”. Men först skulle man hitta en tältplats som var stor nog för tältet. Tillsammans byggdes tälten upp och för vissa gick det bättre och för andra inte, det fick så ta hela natten för man fick ingen instruktionsbok eller hjälp av lärare. Sedan kunde man vila en aning och så.
Sen så fick vi i uppgift att tillsammans (tält för tält) göra en egen kampsång, sen efter det begav vi oss ner till stranden för att grilla korv och bara vara oss.
Nästa stopp efter korvgrillningen var att samlas och då skulle varje individuella klass göra som ett eget plakat, fast på ett sorts lakan. Man fick själva välja vad det skulle stå och detta var även någonting som kommer sparas till årskurs 3 för att man då ska kunna avgöra vad man vill göra av den. Efter det var det upp till en själv att avgöra vad man ville göra, bland annat 3 stycken mindre brasor tändes och umgicks elever.
Vid 12 tiden sa lärarna till oss att det var dags för oss att sova och att det skulle vara tyst utomhus. Så i tälten fick nog varje klass göra vad som de kom fram till. Sova eller göra någonting annat.
Vid 12 tiden sa lärarna till oss att det var dags för oss att sova och att det skulle vara tyst utomhus. Så i tälten fick nog varje klass göra vad som de kom fram till. Sova eller göra någonting annat.
Ny dag och nya tag, klockan 08.00-09.30 var det frukost och efter den var det samling.
Där fick vi en ny samarbetes övning av lärarna, eller rättare sagt Daniel. Vi skulle på tid springa upp till tälten och packa ihop våra saker. Vi hade 5 minuter på oss då vissa anlände sent till samlingen, dvs. tidsavdrag för alla. Denna uppgift var även en övning för att vi ska lära oss att respektera de andra eleverna och lärare genom att visa hänsyn med att komma i tid.
Vi fick hela tiden uppgifter på tid för att göra olika uppgifter och allt skedde alltså i omgångar. Tillslut hade vi rivit tältet och även packat ihop det. En liten rast på det och sedan var det dags för tävling. Halva skolan delades in med att följa med en av lärarna ner till stranden och den andra halvan delades in för att sedan delas in i smågrupper för att kunna tävla.
Efter lunchen som var bytte lagen stället och de som var på stranden tävlade.
Nere på stranden fick man tänka efter vad man hade för dröm efter att man gått ut gymnasiet och sedan skriva ner eller rita den för att spara den i mentorsmapparna (eller nått sånt).
På tävlingarna var det 6 stationer (det gick till ungefär så här):
- Man skulle ha 2 brädor (korta) mindre än antalet deltagare och sedan skulle man lägga ut dom eftersom för att kunna ta sig fram utan att nudda marken. Den längst bak fick alltså skicka fram brädor och man fick även dela bräda ibland. Tog någon i marken fick man börja om.
- Man skulle ta sig över en lina som var fast i ett träd utan att nudda linan, eftersom linan satt långt uppe fick man som hjälp använda en sten och en längre bräda/planka/pinne. Inom en viss tid skulle alla lagmedlemmar ha tagit sig över till andra sidan utan att alltså nudda linan. Nuddade någon person var det bara till för den att börja om.
- 2 fick ha någonting för ögonen för att inte kunna se och resten av gruppen skulle leda dom. De var på varsin sida och fästa vid en lina. Vi andra fick leda dom för att de sedan skulle kunna nudda varandra, och då stannade klockan.
- Golf… fast med en liten tvist, en bandyklubba och en tennisboll. Man skulle 2 och 2 slå upp bollen för en backe för att sedan putta in den i hålet. Man bytte alltså av efter att 2 stycken hade skjutit. Man skulle försöka få så minst antal puttar alltså.
- Huvudet på skaft, 6 deltagare skulle snurra runt en pinne 5 varv för att sedan ta sig över till andra sidan för att ge klartecken till den andre att börja snurra osv (som en staffett). Detta var något som gick på tid.
- Man skulle tillsammans fylla en hink med vatten, fast man hade inte mycket hjälpmedel, de enda reglerna var att inte fylla hinken i vattnet eller använda vattenflaska. Eftersom det var halt på stenarna fick man ta det lugnare. De hjälpmedel var de saker som hade tagits med av lärare, tex en låda med hål i och även saker som eleverna hittat.
Efter det var det kom bussen och vi lastade in sakerna, dock kunde vi inte åka på en gång då vi väntade på lastbilen som skulle hämta tälten. Dessa tält fick sedan årskurs 2 lasta in. Men vid 3 kunde alla bege sig hem.
Här är ett x antal bilder från tältningen, mer bilder finns och kanske kommer sedan.
(Vill någon av eleverna att någon bild ska tas bort, så säg till).
Bilderna är inte i ordning...
// Fanny Vestin, Commerce
"Man can live about forty days without food, about three days without water, about eight minutes without air, but only for one second without hope"
Kommentarer
Postat av: Anonym
Bra skrivet:)
Trackback